اصول اولیه شمع‌سازی شمع دست ساز و کارت دست ساز N&B
 

اصول اولیه شمع‌سازی

 

اصول اولیه شمعسازی  :

 

1- پارافین

ماده اصلی شمع‌سازی پارافین است که ماده‌ای است سفید و نیمه شفاف که از روغن‌های سنگین نفت به دست می‌آید و در شکل‌های قالبی ، پولکی، پودری، کریستال، گل، مایع، ژله‌ای و… در بازار موجود می‌باشد .

 

 

2-اسید استئارین

ماده‌ای است بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌طعم که در اکثر چربی‌ها موجود است. کریستال‌های آن به شکل ورقه ورقه‌اند که در الکل و اتر داغ حل می‌شود و برای ساختن شمع و صابون به کار می‌رود . استئارین باعث استقامت شمع شده و موجب می‌شود که شمع دیرتر آب شود . در ضمن باعث می‌شود که شمع پس از خشک شدن کمی کوچک‌تر شده ، به راحتی از قالب خارج شود . ضمناً حلّال خوبی برای رنگ به شمار می‌رود و باعث شفاف شدن آن می‌شود . اگر مقدار استئارین بیشتر از حد معمول باشد ، شمع ، حالت صابونی به خود می‌گیرد .


 

3- رنگ

از رنگ مخصوص شمع‌سازی استفاده می‌شود که در رنگ‌های گوناگون وجود دارد . همیشه از رنگ به مقدار کم استفاده کنید . زیرا اگر رنگ زیاد به کار ببرید شمع شما خوب نمی‌سوزد .

 

4- قالب

قالب‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و جنس آن‌ها اغلب فلزی ، پلاستیکی و شیشه‌ای است . بهترین نوع قالب برای شمع‌سازی قالب های شیشه‌ای هستند . شمع‌هایی که توسط قالب‌های شیشه‌ای ساخته می‌شوند صاف ، صیقلی و شفاف هستند به شرطی که با احتیاط با این قالب‌ها کار کنید . در ضمن ، شما می‌توانید از ظروف و لوازمی که در منزل موجود است ، مانند انوع لیوان‌ها ، شکلات‌خوری‌ها و … به جای قالب استفاده کنید .

 

 

5- فتیله

جنس فتیله معمولاً کتان است که در اندازه‌ها و ضخامت‌های گوناگون وجود دارد . اندازه فتیله بستگی به قطر شمع دارد و با نازک و یا کلفت شدن ضخامت شمع ، اندازه فتیله نیز تغییر می‌کند.  طریقه آماده کردن فتیله ، به این ترتیب است که فتیله را ۵ دقیقه در پارافین ذوب شده قرار داده ، سپس فتیله را از ظرف خارج کرده و به صورت صاف روی یک کاغذ روغنی یا یک ظرف مسطح بگذارید تا خشک شود .

 


 

 

6- ظرف مخصوص ذوب کردن شمع

برای ذوب کردن پارافین می‌توانید از ۲ قابلمه که یکی کوچک‌تر از دیگری باشد استفاده کنید ؛ به این ترتیب که در قابلمه بزرگ‌تر مقداری آب بریزید ، سپس قابلمه کوچکتر را داخل آن بگذارید بعد پارافین را داخل آن بریزید و قابلمه بزرگ‌تر را روی حرارت قرار دهید . سپس صبر کنید تا پارافین ذوب شود .

 

 

7- تیغ موکت‌بری یا چاقو

برای جدا کردن زائده‌های شمع و نیز برای برش دادن شمع‌هایی که بدون قالب تهیه می‌شوند ، مثل شمع ماکارونی ، شمع کوبیسم و غیره از تیغ موکت‌بری یا چاقو استفاده کنید .

 

8- افشانه سیلیکون

از وسایل مورد نیاز شمع‌سازی است که باعث می‌شود شمع به راحتی از قالب جدا شود . در صورت دسترسی نداشتن به اسپری سیلیکون می‌توانید از مقداری روغن مایع استفاده کنید .

 


 

9- چسب کاغذی

از چسب کاغذی برای ثابت نگه‌داشتن فتیله در ته قالب و پوشاندن درزهای احتمالی قالب استفاده می‌شود تا پارافین ذوب شده از منافذ قالب بیرون نریزید .

 

10- قلاب یا میله بلند

از قلاب یا میله برای نگه‌داشتن سر فتیله بر روی قالب استفاده می‌شود ؛ به این صورت که سر فتیله را به قلاب گره زده و روی قالب می‌گذاریم .

 

11- رنگ‌های شب‌نما یا فلورسنت

این رنگ‌ها به صورت پودر در بازار موجود بوده و در شمع‌های پودری ، پولکی و بعضی از انواع کوبیسم مورد استفاده است .

 

12- براکس

برای نسوز کردن فتیله به کار می‌رود . به این ترتیب که ۱ استکان آب جوش را با ۱ قاشق چای‌خوری براکس و ۱ قاشق چای‌خوری نمک مخلوط کرده و می‌گذاریم ۵دقیقه بجوشد . سپس فتیله را صاف روی یک سطح صاف قرار می دهیم تا خشک شود .

طریق دیگر ، استفاده از موم عسل است ؛ به این ترتیب که موم را روی بخار ذوب کرده ، فتیله را ۵ دقیقه در آن قرار می‌دهیم و سپس به طریق بالا آن را خشک می‌کنیم .

 

13- عطر شمع

برای خوشبو بودن شمع در هنگام سوختن به کار می‌رود . عطر شمع را هنگامی که می‌خواهید پارافین ذوب شده را در قالب بریزید به آن اضافه کنید . عطر شمع در انواع گوناگون وجود دارد ، مثل عطرهای مایع ، عطرهای طبیعی و موم‌های جامد معطر که به صورت آماده در بازار به فروش می‌رسد .

 

 

 

ترکیب و ساخت رنگها

 

رنگهای اصلی : آبی- قرمز- زرد

 

ترکیب رنگ‌ها

 

1- نارنجی + زرد = خردلی                       9- سفید+ آبی تیره= آبی روشن

2- آبی + قرمز= بنفش                           10- سیاه+ قرمز= قرمز تیره

3- سیاه+ نارنجی = قهوه‌ای                   11- سفید+ زرد تیره= زرد روشن

4- زرد+ قرمز= نارنجی                            12- سیاه + آبی = آبی تیره

5- سیاه+ سفید= خاکستری                   13- قرمز+ صورتی سیر= زرشکی

6- آبی+ زرد= سبز                                14- قرمز+ بنفش= بنفش مایل به صورتی

7- سیاه+ زرد= قهوه‌ای مایل به سبز          15- زرد+ سفید= لیمویی

8- سفید+ قرمز= صورتی

 

رنگ‌های  روشن

رنگ اصلی + سفید

 

رنگ‌های تیره

رنگ اصلی+ سیاه

 

 

 

منبع


Facebook


نظرات شما عزیزان:

نسیم
ساعت0:09---25 ارديبهشت 1392
ممنون.راستی شما زدید کارت و شمع دست ساز.شما هیچ جایی نمونه کارای کارتتون نیست!!!!

شراره
ساعت15:37---21 ارديبهشت 1392
ممنون . خیلی مفید بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





  • نوشته : نوید
  • تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:شمع,شمع دست ساز,آموزش ساخت شمع,Candle,handmade Candle,,

  • nandb&